Vechime în munca online. Așa verifici câtă vechime ai acumulat pentru pensie
Vechime în munca online. Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) vine în sprijinul românilor și au actualizat baza de servicii electronice, astfel că cetățenii pot afla mai multe informații despre contribuțiile pentru pensie din confortul casei, fără să fie nevoie să se mai deplaseze la ghișeele instituției.
Vechime în munca online
Așadar, orice salariat din România, pot obțuine informații online referitoare la:
- datele din carnetele de muncă
- stagiile anuale şi lunare aferente perioadei începând cu aprilie 2001
- informaţii din declaraţiile D112 depuse de angajatori
- informaţii referitoare la viramentele la PILON II de pensii private
- informaţii referitoare la pensia comunitară
- informaţii referitoare la debitele din executare silită
- informaţii referitoare la fişa financiară
Toate aceste informaţii privind stagiile de cotizare, adică verificarea plăţii de către angajator a contribuţiilor pentru pensii, sunt cu atât mai importante cu cât, începând cu 1 septembrie 2021 cuantumul pensiei pe care o vor primi pensionarii va ţine cont doar de contributivitate, adică se va ţine cont doar de plăţile efective către casele de pensii.
Pentru a afla vechimea în muncă acumulată pentru pensia de stat trebuie să îți faci un cont pe site-ul Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP).
Deși informațiile le obții online, este nevoie totuși să dai o fugă la casa locală de pensii de care aparții. Primul pas este să completezi un formular online (îl găsești AICI), pe care trebuie să-l tipărești și să-l prezinți la casa locală de pensii, împreună cu actul de identitate, original și copie. Vei primi apoi un e-mail prin care vei primi acces la contul tău CNPP.
Cum folosești contul CNPP
1. Primul pas este autentificarea în contul de utilizator. Apeşi pe butonul „Autentificare” din colţul din dreapta-sus al site-ului www.cnpp.ro. Se va deschide o pagină în care vei introduce e-mail-ul şi parola pe care le-ai setat pentru contul tău, iar apoi vei apăsa pe „Autentificare”.
2. Odată intrat în cont, vei avea la dispoziţie un meniu în partea stângă a paginii. În meniu, selectezi „Datele mele din sistemul public de pensii”.
Citește și: Alocații copii 2022. Se majorează de la 1 ianuarie?
3. În acea secţiune, poţi alege fie un document cu stagiile lunare de cotizare înregistrate în evidenţele CNPP începând cu aprilie 2001, fie un document cu stagiile anuale de cotizare. Intri pe stagii lunare sau pe stagii anuale şi apoi apeşi pe „Generează raport actualizat”.
4. Diferenţa este că în primul fişier poţi vedea situaţia vechimii lună cu lună (zile lucrate, venituri, condiţii de muncă, punctaj, angajatorii care au cotizat pentru tine, vechime totală de muncă acumulată), din aprilie 2001 şi până în prezent, iar în al doilea poţi vedea doar situaţia anuală (fără detalii lunare). Dacă vrei să vezi situaţia anterioară lunii aprilie 2001, trebuie selectat „Informaţii din carnetul de muncă” şi apăsat pe „Generează raport actualizat”. De ce? Pentru că din aprilie 2001 s-a renunţat la vechile carnete de muncă şi s-a trecut la evidenţa electronică a muncii (datele raportate de angajatori prin declaraţia 112).
5. După ce ai solicitat generarea unui raport actualizat (sau a mai multor rapoarte), trebuie să aştepţi câteva minute până se generează efectiv în sistem şi devine disponibil în contul tău. Când un raport este gata, primeşti un e-mail de notificare şi raportul îl poţi descărca, în format PDF, din contul de pe site-ul CNPP. Mai precis, te duci înapoi în pagina în care ai cerut generarea raportului şi vei găsi acolo fişierul descărcabil.