Ce trebuie să faci atunci când îți schimbi buletinul. Documente necesare
Ce trebuie să faci atunci când îți schimbi buletinul? Cartea de identitate este documentul cel mai important pentru cetățenii români, acesta fiind necesar la orice semnare de contract, a unei moșteniri, ori a unei angajări.
Așadar, este imperios necesar să ai în permanență o carte de indetitate valabilă, pe care ar fi indicat să o porți mereu la tine.
Conform Direcției Generale de Evidență a Persoanelor, cetățenii români au obligația de a solicita schimbarea buletinului în mai multe cazuri:
- Expirarea termenului de valabilitate.
- Schimbarea numelui – în cazul în care o persoană își schimbă numele ca urmare a căsătoriei, divorțului sau adopției.
- Pierderea, furtul sau deteriorarea buletinului.
- În cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului localităților și străzii, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înființării localităților sau străzilor.
- În cazul în care fotografia din buletin nu mai corespunde cu fizionomia titlularului, fie că este din cauza operațiilor estetice, ale schimbării de sex sau alte modificări de natură să influențeze radical aspectul fizic.
Care sunt documentele necesare pentru schimbarea buletinului expirat în 2023
Dacă îți expiră buletinul trebuie să știi că ești obligat prin lege să îți faci unul nou. Care sunt documente necesare:
- Cerere pentru eliberare buletin;
- Certificatul de naștere în original și o copie;
- Certificatul de căsătorie, pentru persoanele căsătorite, în original și copie (sau certificat al soțului supraviețuitor);
- Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie;
- Certificatul de deces al soției/soțului, original și copie;
- Certificatele de naștere ale copiilor mai mici de 14 ani în original și copie
- Documentul care face dovada adresei de domiciliu, original și copie;
- Chitanța de dovadă a contravalorii cărții de identitate, în valoare de 7 lei;
- Taxa pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și poate fi plătită la orice oficiu al Poștei Române sau la CEC; Bank, ori la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea noului buletin.
Care sunt documentele necesare pentru cartea de identitate la 14 ani
Minorii care împlinesc vârsta de 14 ani trebuie să se prezinte în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei, alături de reprezentatul său legal, la evidența populației pentru a depune cererea pentru un act de identitate.
Pentru a obține carte de identitate sunt necesare următoarele documente:
- Cerere pentru eliberarea cărții de identitate – cererea trebuie completată și semnată de către minorul care împlinește vârsta de 14 ani și de către unul dintre părinți sau de către tutorele legal;
- Actul de identitate al unuia dintre părinți în original și copie;
- Certificatul de naștere al minorului în original și copie;
- Certificatul de naștere trebuie prezentat la momentul depunerii cererii pentru a confirma identitatea minorului;
- Certificatul de căsătorie al părinților sau hotărârea judecătorească prin care se stabilește căruia dintre părinți îi este încredințat minorul, dacă părinții sunt divorțați, în original și copie;
- Dovada plății taxelor;
- Dacă părinții au domicilii diferite, cererea se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condițiile legii.
- În cazul în care minorul are nume diferite de părinți, trebuie să prezinte documente care să ateste această situație.
Documentele se depun la Serviciul Public de Evidență a Persoanelor.
În conformitate cu prevederile legii actele de identitate ale cetățenilor români, termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea buletinului este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidența persoanelor. Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri, autoritățile locale oferă un termen de aproximativ 10 zile pentru eliberarea cărții de identitate