Unde îți schimbi buletinul. Acte necesare și taxe

Unde îți schimbi buletinul? Iată care sunt actele de care ai nevoie pentru a-ți schimba actul de identitate, dar și taxe ce trebuie să achiți. Vezi ce trebuie să știi și despre buletinele electronice.
Ce este buletinul electronic
România se aliniază standardelor europene în ceea ce privește actul de identitate. Acestea vor avea o marime diferită, ca a unui card bancar, și vor conține mai multe date de identificare.
Buletinele electronice sunt disponibile deja din luna august 2021 și vor fi înlocuite treptat, pe măsură ce expiră. Potrivit Regulamentului UE, toate buletinele românilor vor fi schimbate până în 2031.
Buletinele biometrice/cu cip vor conține câteva date suplimentare față de cele de până acum: : imaginea feţei şi, eventual, amprentele a două degete, precum şi o semnătură digitală.
Românii pot opta și pentru buletine fără CIP, dar acestea vor fi valabile doar pe teritoriul României, nu și în UE. Totodată, românii pot refuza să li se ia amprentele, chiar și în cazul celor cu CIP, dar la fel, acestea nu vor fi valabile în UE.
Noile buletine au fost introduse într-un program pilot, care s-a demarat pe 3 august într-un municipiu din România. El va dura câteva luni, urmând ca, în baza datelor colectate, emiterea noilor documente de identitate să fie extinsă la nivelul întregii țări.
În premieră și copiii vor putea avea buletin electronic, indiferent de vârstă, la solicitarea părinților. Taxa pentru noul act va fi de cel puțin 15 euro.
Unde îți schimbi buletinul
Până când noile măsuri vor intra în vigoare, iată cum îți schimbi buletinul. În cazul în care știi că va expira curând, trebuie să ceri un nou buletin cu cel puțin 15 zile înainte de termen, potrivit legislației în vigoare.
Pentru a vă schimba actul de identitate trebuie să mergeți la sediul SPCLEP (Serviciul Public Comunitar de Evidența a Persoanelor) de care aparțineți. Taxa unică pentru eliberarea buletinului este de 7 lei și poate fi plătită atunci când depuneți actele.
Primul act de identitate se eliberează la vârsta de 14 ani, atunci când minorul, însoțit de reprezentantul său legal, are obligația de a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate la serviciul public comunitar de evidentă a persoanelor la care este arondat cu domiciliul sau cu reședința.
Schimbare buletin la 18 ani
Acesta va avea o valabilitate de 4 ani, ceea ce înseamnă că la 18 ani trebuie schimbat, din nou. Deși sunt majori, adolescenții teebuie să fie însoțiți de unul dintre părinți când își depun actele necesare pentru schimbarea buletinului. Părintele trebuie să dea o declarație scrisă în fața personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor unde se depune cererea de eliberare a buletinului.
Acestea sunt actele necesare:
- Cerere pentru eliberare buletin (o găsiți AICI)
- certificatul de naştere, original şi copie;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;
- declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea de eliberare a actului de identitate, coroborată cu imaginea preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
- fişa cu impresiunile decadactilare (amprente) ale solicitantului realizată de unitatea de poliţie de la locul de domiciliu sau de reşedinţă al solicitantului; chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate
Când se schimbă actul de identitate
Actele de identitate au mai multe termene de valabilitate, după cum urmează:
- 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
- 7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
- 10 ani după împlinirea vârstei de 25 de ani;
- nelimitat după împlinirea vârstei de 55 de ani.
Actul de identitate trebuie schimbat atunci când întâmpină una dintre următoarele situații:
- la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
- dacă s-au modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinţilor, data ori locul naşterii (exemple: schimbarea numelui/prenumelui pe cale administrativă; adopţie; constatarea unor greşeli de scriere la întocmirea actului de stare civilă; înregistrarea unei persoane în poziţia de „copil găsit” şi identificarea ulterioară a actului de naştere întocmit iniţial, între acestea existând neconcordanţă la data naşterii; înregistrarea tardivă a naşterii unei persoane, cu înscrierea numai a anului de naştere, s.a.);
- în cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;
- în cazul deteriorării actului de identitate;
- în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
- în cazul în care fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
- în cazul schimbării sexului;
- în cazul anulării actului de identitate;
- în cazul atribuirii unui nou Cod Numeric Personal (CNP);
- pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
Citește și: Certificat COVID. Cum îl descarci și tot ce trebuie să știi despre certificatul verde
Unde îți schimbi buletinul. Acte necesare schimbare
Atunci când trebuie să vă schimbați buletinul dintr-una din cauzele menționate anterior, aveți nevoie de următoarele documente:
- Cerere pentru eliberare buletin
- Certificatul de naștere, original și copie
- Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie
- Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie
- Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate – 7 lei
Noul act de identitate va fi eliberat în termen de maxim 10 zile de la depunerea actelor. Legea arată însă că termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea buletinului este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidența persoanelor.