Misterul din „Cina cea de Taină”. De ce apare căzută solnița de sare în celebra pictură a lui Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci este un nume care simbolizează cel mai bine epoca Renașterii, iar picturile sale lui sunt cunoscute în toată lumea. A fost contemporan cu artiști precum Rafael și Michelangelo, iar geniul său unic a fost prezent în aproape toate domeniile de care s-a preocupat, lăsând o moștenire semnificativă și în știință, nu numai în domeniul artei.
Da Vinci, unul dintre cei mai influenți artiști din istorie, a inserat în unele lucrări ale sale anumite elemente care conțin un fel de mesaje „ascunse”, descifrate acum de specialiști.
De exemplu, în celebra pictură „Cina cea de Taină” apare un detaliu interesant: solnița răsturnată de lângă Iuda.
Potrivit, incredibilia.ro, este posibil ca acest detaliu să reprezinte credința conform căreia sarea vărsată aduce probleme, deoarece pictura reprezintă momentul în care Isus spune că unul dintre cei de față îl va trăda.
„Unul dintre voi mă va trăda!“ a rostit Isus şi apostolii din jurul lui au tresărit sub cuvintele grele ale profeţiei sumbre. L-au privit surprinşi, cu sufletele înfricoşate, i-au căutat privirea blândă şi i-au declarat credinţă. Câţiva dintre ei au început să discute aprins, revoltaţi că printre ei poate fi un trădător. În mijlocul lor, Isus pare însingurat şi adâncit în gânduri. Dar Iuda, vinovatul, îşi ascunde faţa sub un văl de umbră.
Emoţia vie a apostolilor, indignarea lor şi teama că aveau să fie martorii neputincioşi ai trădării sunt surprinse magistral de Leonardo da Vinci. Celebra frescă a fost pictată între anii 1495–1498 şi poate fi admirată în fosta sală de mese a bisericii dominicane „Santa Maria delle Grazie” din Milano.
Este cea mai cunoscută, dar şi cea mai controversată reprezentare a scenei biblice. O serie întreagă de istorici, informaticieni şi teologi sunt convinşi că fresca ascunde secrete şi mesaje codificate, pe care Leonardo le-ar fi ascuns de ochii critici ai prelaţilor vremii.
Chipul angelic al lui Ioan amintește de Leonardo da Vinci
Una dintre cele mai mari controverse ale picturii este, în continuare, legată de chipul blând al apostolului Ioan, aflat în stânga Mântuitorului. Unii cercetători spun că este chipul lui Leonardo însuşi, din tinereţe. Faţa ovală, cu trăsături feminine, încadrată de buclele aurii şi ochii albaştri aduc, într-adevăr, aminte de artist. În romanul „Codul lui da Vinci”, scris de Dan Brown, este avansată teoria conform căreia chipul lui Ioan este de fapt chipul Mariei Magdalena. Dacă imaginea ei ar fi mutată în dreapta lui Isus, Maria Magdalena şi-ar sprijini capul pe umărul lui.