Majorarea taxelor, amânată de CCR. Sesizarea va fi judecată pe 21 ianuarie 2026. Reacția Guvernului

AUR a atacat la CCR pachetul fiscal adoptat zilele trecute în plenul reunit. CCR a stabilit termen de judecată pe 21 ianuarie 2026. Asta înseamnă că impozitul pe proprietate și celelalte măsuri fiscale nu se mai aplică de la 1 ianuarie 2026. Guvernul a reacţionat spunând că va cere Curții Constituționale să devanseze termenul stabilit pentru judecarea contestației privind legea pachetului de măsuri fiscale.
UPDATE Guvernul a transmis că va solicita CCR preschimbarea termenului de 21 ianuarie 2026, stabilit pentru judecarea contestației la Legea privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, adoptată marți de Parlament.
UPDATE CCR a rectificat data şedinţei. Sesizarea de neconstituționalitate asupra Legii privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative se va judeca pe 21 ianuarie 2026.
Iar sesizarea de neconstituționalitate asupra Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2025 pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul sănătății pe 4 februarie 2026.
Majorarea taxelor, amânată de CCR
Majorarea impozitelor pe locuințe, autoturisme și terenuri nu mai poate intra în vigoare la 1 ianuarie. Curtea Constituțională a amânat judecarea contestației făcute de AUR până pe 21 ianuarie 2026. Asta înseamnă că măsurile se vor aplica abia după ce legea va trece de CCR. Curtea a validat-o după asumarea răspunderii, dar a cerut eliminarea articolului privind testele poligraf pentru angajații publici. Parlamentul a eliminat acel articol declarat neconstituțional și a adoptat proiectul în aceeași formă. Totuși, AUR a contestat din nou legea la CCR. Noile reguli privind impozitul majorat cu 70% şi restul masurilor fiscale din pachet se vor aplica doar după ce CCR va da o decizie. Până atunci, se achită impozitele conform legii în vigoare.
CCR va dezbate anul viitor contestaţia AUR
Curtea Constituţională a României a anunţat iniţial că va dezbate, pe 4 februarie 2026, proiectul legii privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care a fost reexaminat în Parlament. Proiectul prevede, printre altele, reaşezarea sistemului de impunere în sfera taxelor şi impozitelor locale.
Pentru această lege, Guvernul şi-a angajat răspunderea în faţa plenului reunit al celor două Camere ale Parlamentului în data de 1 septembrie, iar pe 9 septembrie legea a fost transmisă pentru promulgare preşedintelui. După asumarea răspunderii Guvernului, pe 8 septembrie, proiectul a fost contestat la CCR. Ulterior, Curtea Constituţională l-a declarat parţial neconstituţional. Pe 11 noiembrie, preşedintele a transmis Parlamentului legea, în vederea reexaminării dispoziţiilor declarate neconstituţionale şi punerii lor de acord cu decizia Curţii.
Concret, CCR a stabilit că este neconstituţională o prevedere referitoare la testarea funcţionarilor publici cu testul poligraf.
Ce cuprinde proiectul
Legea are ca obiect de reglementare instituirea unui pachet de măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, al insolvenţei şi în domenii conexe, cu accent pe: utilizarea eficientă a resurselor statului român prin gestionarea prudentă a zonelor de optimizare fiscală, respectiv pentru a asigura un tratament egal, nediscriminatoriu şi transparent al tuturor plătitorilor de impozite şi taxe; restructurarea facilităţilor fiscale, mai ales a acelor categorii de facilităţi fiscale care şi-au atins obiectivele, iar menţinerea acestora nu se mai justifică în perioade de deficit bugetar excesiv; reaşezarea sistemului de impunere în sfera taxelor şi impozitelor locale; instituirea unor noi reglementări fiscale pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit; utilizarea eficientă a fondurilor publice alocate pentru finanţarea diferitelor categorii de servicii publice la nivelul autorităţilor publice centrale, autorităţilor publice locale, instituţiilor publice de interes.


