La ce oră se ia Lumina de Înviere. Noaptea de Înviere Paște 2023

Apropierea Paștelui reprezintă un moment extrem de important pentru români, iar momentul în care oamenii ajung la biserică să ia lumina de Înviere este unul special.
Desigur, slujba de Înviere este una destul de lungă, iar nu toată lumea reușește, din diverse motive, să ajungă la biserică de la începutul acesteia.
Dar care este, totuși, programul slujbei?
Slujba de Înviere începe în bisericile din România, în fiecare an, aproape de miezul nopții, la 23:45. Potrivit tradiției, se sting toate luminile, iar preoții ies cu o lumânare aprinsă și ia candelă de la Sfânta Cruce, după care spun de trei ori „Veniți de luați lumină!”.
Potrivit unei tradiții străvechi, după ce iau lumină, credincioșii trebuie să meargă și la mormintele celor dragi pentru a le oferi și lor lumină și pentru a-i anunța că a venit Învierea Domnului.
De asemenea, se spune că nu este bine ca lumânarea de la Înviere să fie stinsă până acasă, unde credincioșii obișnuiesc să înconjoare locuința de trei ori pentru a îndepărta spiritele rele.
Lumina de Înviere ajunge în România de la Ierusalim
Lumina Sfântă va fi oferită delegaţilor eparhiilor prezenţi la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”. Centrele eparhiale, prin protopopiate, vor distribui Lumina Sfântă fiecărei parohii, anunță BOR.
Sâmbătă seară, între orele 19:30 – 20:30, va avea loc pe Colina Bucuriei procesiunea primirii Sfintei Lumini în Catedrala Patriarhală. Tradiţia aducerii Sfintei Lumini de la Ierusalim a fost inaugurată de Patriarhul Daniel în anul 2009.
Lumina Sfântă este considerată un miracol al ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşte la Ierusalim, în timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, între orele 12:30 şi 14:30, când deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care, în primele minute, nu frige.
Lumina este adusă credincioşilor de Patriarhul Ierusalimului
Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod. Cei care fac această verificare – pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare – sunt poliţişti civili, care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel. Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc.
De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.
După desfăşurarea slujbei, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt. La intrare, el este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor religioase. Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi pătrunde în prima încăpere, în „Capela Îngerului”, însoţit – conform tradiţiei – numai de un arab de religie islamică, arată GÂNDUL.