Greșeala pe care o fac toți șoferii pe timp de iarnă și își distrug motorul. Ce spune specialistul Titi Aur
Când pornești motorul mașinii în timpul iernii, este important să urmezi câțiva pași pentru a asigura o pornire fără probleme și pentru a proteja motorul împotriva uzurii excesive, mai ales că în perioada sezonului rece acesta se poate strica mult mai ușor.
Titi Aur, unul dintre cei mai experimentați piloți din România și expert în conducere defensivă, explică ce trebuie făcut pentru a nu scurta viața șoferului.
„Uzurile sunt foarte mari atunci când motorul este foarte rece. Dacă pornesc motorul și îl las să meargă până la temperatura normală de funcționare, va dura foarte mult, voi polua foarte mult și va ajunge foarte greu la acea temperatură”, a explicat Titi Aur într-un clip postat pe canalul său de YouTube.
Titi Aur vine cu o soluție practică și explică ce trebuie să faci pentru ca motorul să fie în regulă chiar și temperaturi foarte scăzute.
„Ideal este ca atunci când pleci iarna, sau chiar și în perioade mai puțin reci, să pornești motorul și, după câteva secunde, câteva zeci de secunde, poți să pleci de pe loc. Dar, atenție! Nu îl accelerezi, nu mergi la maximum, nu îl turezi!
Motorul se va încălzi mai repede decât dacă stau pe loc, nici nu voi polua, nu voi gaza locul respectiv. Motorul îl voi putea exploata la maximum doar atunci când e la temperatura ideală”, explică Titi Aur.
Titi Aur este de părere că motorul rece nu trebuie turat peste 2000 de rotații pe minut. Ascultând sfatul său, asta înseamnă că accelerarea motorului trebuie să fie una lentă. Astfel, vom schimba vitezele la puțin peste 1500 RPM.
Cum poți să oprești mașina atunci când rămâi fără frâne?
O altă problemă uriașă cu care se pot confrunta șoferii este să rămână fără frâne în timp ce conduc cu viteză. Însă, potrivit expertului Titi Aur, există o scăpare din această situație extrem de complicată, care se poate termina cumplit: frâna neconvențională.
”Ce înseamnă frâna neconvenţională? Înseamnă că folosesc altceva din exterior ca să opresc maşina. Vă dau un exemplu. Să spunem că suntem în coborâre pe o pantă cu polei, cu o viteză de 20 km/h, iar în faţă avem o trecere de pietoni plină de copii. Ce facem? Apăsăm pe pedala de frână şi vedem că maşina nu se opreşte, cu ABS, fără ABS, cu nimic. Ce facem? Intrăm peste copii? Nu. Încercăm să oprim maşina altfel. Cum facem asta? Ne lipim de borduri şi ne frecăm de bordură cu maşina. Încercăm să ne lipim de alte maşini parcate, de parapet, de gard, de ce avem. Este frână neconvenţională. E adevărat, doare, pentru că stricăm jantă, cauciuc, caroserie, etc. Dar decât să intrăm pe o trecere plină de oameni care traversează sau într-o intersecţie pe unde trec TIR-uri…
Sau, dus la extrem un pic, merg pe un drum, din faţă vine un şofer care depăşeşte, eu frânez, dar îmi dau seama că nu mă pot opri, şi trag dreapta şi mă lipesc de parapet. Stric maşina, dar mă opresc mult mai repede şi nu mor. Da, e cu pagube, pentru că frânarea neconvenţională aşa e”, a explicat fostul pilot într-o emisiune la DC News.