Ce trebuie să faci atunci când vrei să cumperi o casă. Care sunt documentele de care ai nevoie

Ce trebuie să faci atunci când vrei să cumperi o casă? Dacă în urmă cu ceva timp era mai ieftin să locuiești cu chirie, în prezent, chiar dacă dobânzile la creditele imobiliare au crescut simților, banii pe care trebuie să îi dai pe o rată sunat aproape la fel ca cei pe care îi dai pe chirie.
Așadar, nu puțini sunt românii care au ales să își achiziționeze o locuință, mai ales că au de plătit costuri similare lunare. Iar plăcerea de a avea propria locuință, pe care să o amenajezi cum îți dorești este de neînlocuit.
Însă, pentru achiționarea unei case este nevoie de mai multe documente și vizite la notar. Așadar, iată ce trebie să faci după ce ai găsit locuința perfectă pentru tine!
Ce trebuie să faci atunci când vrei să cumperi o casă. Care sunt documentele de care ai nevoie
Atunci când cumperi un apartament, responsabilitatea prezentării actelor necesare îi revine vânzătorului. Acesta trebuie să aibă următoarele acte la notar, pentru a încheia actul de vânzare-cumpărare a locuinței:
- actul de proprietate;
- certificat de atestare fiscală – se obține de la Administrația Fiscală unde se plătește impozitul anual;
- documentație cadastrală: cadastru și intabulare – termenul de eliberare este de 18 zile lucrătoare;
- extras de carte funciară – se obține de biroul notarial de la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, la cererea scrisă a celui care vinde apartamentul;
- certificat de performanță energetică – se obține de către vânzător la un auditor energetic pentru clădiri, atestat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi care îşi desfăşoară activitatea ca persoană fizică autorizată.
Dacă vei cumpăra locuința aleasă prin credit bancar, iată de ce documete ai nevoie (cele cerute de bancă):
- Acte de identitate (al solicitantului şi, după caz, ale altor persoane care participă cu veniturile lor la credit, denumite coplătitori);
- Certificat de căsătorie sau hotărâre de divorţ, dacă este cazul (copie);
- Documente care atestă realizarea de venituri;
- Documente privind alte credite/carduri de credit/overdraft pe care le ai la alte bănci, dacă este cazul;
- Precontractul de vânzare-cumpărare a imobilului;
- Actul de proprietate asupra imobilului ce face obiectul vânzării (copie);
- Extrase din documentaţia cadastrală (copie);
- Certificat de eficienţă energetică.
Pe lânga taxele notariale, cumpărătorul are obligația să plătească si taxa de intabulare, percepută de de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. Taxă reprezintă 0.15% din prețul apartamentului.
Dosarul se întocmește de un notar abilitat și tot el realizează contractul de vânzare-cumpărare. Intabularea va fi făcută de același notar care va trece în mod oficial bunul din posesia fostului proprietar în cea a cumpărătorului.