Cât costă un pașaport simplu electronic. Taxe și documente necesare

Începând de luna aceasta, în România a crescut numărul cetățenilor care au solicitat un pașaport simplu electronic, așa că este recomandat, în cazul în care doriți eliberarea unui astfel de document, să știți dinainte ce aveți de făcut, pentru a evita cozile.
Cetățenii români pot călători în celelalte state membre ale Uniunii Europene doar cu actul de identitate, însă pentru ieșirea din Blocul comunitar este necesar un pașaport. Pașaportul este necesar inclusiv pentru călătoriile în Marea Britanie, dat fiind faptul că această țară a ieșit din Uniunea Europeană.
Deși acum mai mulți ani procedura obținerii pașaportului era una destul de anevoioasă, acum lucrurile s-au simplificat foarte mult.
Programarea pentru eliberarea pașaportului poate fi făcută online, iar taxele aferente documentului pot fi și ele plătite online.
Ce acte sunt necesare pentru eliberarea unui pașaport
Paşapoartele simple electronice se eliberează, la cerere, cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 248/2005 cu modificările şi completările ulterioare, privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.
În cazul persoanelor majore cu domiciliul în România, sunt necesare următoarele documente:
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
În cazul copiilor sub 14 ani sunt necesare următoarele documente:
- Certificatul de naștere în original
- Actele de identitate ale părinților (sau al unuia dintre ei), al reprezentantului legal sau al persoanei împuternicite, în original
- Dovada achitării taxelor în original
- Pașaportul anterior, dacă este cazul
În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:
- Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului.
- Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
- Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
- Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.
Care sunt taxele și unde pot fi plătite
În anul 2022, taxele care trebuie achitate pentru eliberarea pașaportului sunt:
- pașaport simplu electronic: 258 de lei (pentru cetățenii cu vârsta peste 12 ani) și 234 de lei pentru persoanele sub 12 ani;
- pașaport simplu temporar: 96 de lei, indiferent de vârsta titularului
Taxa poate fi plătită:
- la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank;
- online, prin platforma de plăţi virtuale ghiseul.ro.